Etappe #16: Albergue Valga - Albergue Faramello : 18km

15 september 2016 - O Faramello, Spanje

Onze voorlaatste etappe, we staan er vaak 'bij stil' vandaag. Het ritme van de weg is zo gewoon geworden de laatste dagen. We genieten nog iedere dag van de mooie natuur en het is mooi te zien dat ieder klein ding onderweg weer leidt tot een mooi gesprek. We vertrekkrn vanmorgen vroeg uit dr Albergue en nemen een koffie en ontbijtje iets verderop. Opgeladen gaan we op weg en komen na ruim 2 uur aan in Padrón. Hier bezoeken we de kerk geweid Santiago, die gebouwd is om de meerpaal waaraan de boot met het stoffelijk overschot van Sint Jacobus heeft aan gelegd. Bijzonder om nu zo dicht bij de legende te komen. Sint Jacobus was bij leven als een van de discipelen van Jezus naar Spanje gegaan om het evangelie te verkondigen. We nemen wat extra tijd (en km) om de plek te bezoeken waar hij voor het eerst over onvoorwaardelijke liefde en vergeving heeft gesproken. Gedood door Herodes bij terugkeer in Israel is het stoffelijk overschot per boot door zijn volgers naar zijn geliefde Spanje gebracht. Bijzondere meditatieve momenten die ik de rest van de dag met me mee draag. Onze wandeling vandaag wisselt prachtige natuur af met buurtschappen en af en toe een stuk autosnelweg. We ontmoeten een engelse die in Lissabon is gestart op 24 augustus en zo'n 30km per dag loopt. De bewegwijzering is prima en de routepaaltjes laten tot op de meter zien hoe je opschiet. Na een laatste energiestop lopen we rond 16.30u de Albergue binnen voor een laatste nacht op de camino. We zijn moe, en nog steeds vinden we wat we mogel beleven bijzonder. We kijken er stiekum ook weer naar uit om naar huis te gaan en onze geliefden te knuffelen. Maar eerst nog aankomen: nog 14km naar Santiago de Compostella.

René